Trio programs


Anna Amalia: prinses van Pruisen

 

Om het 300e geboortejaar van prinses Anna Amalia van Pruisen te vieren, hebben wij, ensemble 'Piu Corde', een nieuw programma ontwikkeld.

Zelf was ze een zeer getalenteerde musicus (leerling van Kirnberger, die zelf een leerling van J.S. Bach was). Ze had ook een muziekbibliotheek die tegenwoordig tot het belangrijke culturele erfgoed hoort en die gezien wordt als een monument voor de muzikale smaak van die tijd.

Ons programma is gebaseerd op de werken van Anna Amalia zelf, maar bevat ook stukken uit haar muziekcollectie. Er komen, naast de werken van Anna Amalia, een aantal van de grootste componisten uit haar tijd aan bod, zoals C.P.E. Bach, M. Clementi, J.N. Hummel en A. Eberl.

 

Klanken uit de Schotse Hooglanden

Een muzikale reis door Schotland in de laatste decennia van de 18e eeuw. 

In die tijd kreeg Schotse muziek veel aandacht in Europa, mede door de promotie van de meest succesvolle componisten zoals Haydn en Beethoven. In dit programma kijken wij naar de essentie van de Schotse volksmuziek en de invloed hiervan op de werken van Weense klassieke componisten en hun lokale Schotse tijdgenoten. 

 

Een vergeten vernieuwer

Altijd  zijn er componisten geweest die zich tegen de bestaande smaak en regels keerden en nieuwe wegen zochten. Sommige van deze componisten zijn nu grote namen, zoals bijvoorbeeld Beethoven. Anderen waren in hun eigen tijd heel bekend, maar zijn nu om welke reden dan ook min of meer in de vergetelheid geraakt. Dit lot trof ook de Tsjechische componist Leopold Kozeluch, tijdgenoot van Mozart. Hoewel beide componisten in hun werken de idealen van de Verlichting weerspiegelen, zijn ze daarmee verschillend omgegaan. Mozart liet zich in zijn muziek inspireren door idealen van klassieke zuiverheid. Kozeluch’s stijl heeft zich vanuit diezelfde idealen in zijn vroegere werken ontwikkeld naar een baanbrekende, romantische manier van componeren die was gericht op de belevingswereld en de emoties van het individu.

 

 

The Swedish Mozart

The adventurous life of German composer Joseph Martin Kraus (1756 - 1792) led him also to Sweden, where he hoped to be appointed as a court musician. His life would be worthwhile to be incorporated in a film. Intrigues, bitter poverty, great triumphs and a four-year walk around all theaters of Europe by order of the Swedish king.
His music was highly appreciated, he was admired by Mozart and Haydn. Not for nothing he got the nickname "The Swedish Mozart".

In the program: piano trio's by Kraus, Mozart and Haydn.


Duo programs

La Marseillaise

Music for violin and fortepiano from the revolutionary France. 

De tijd tussen 1788 – 1818, tussen de Franse revolutie en de val van Napoleon Bonaparte, was een tijd van cruciale veranderingen in de muziek scene in West Europa. Naast de helderheid en sereniteit van het klassicisme, hing er een nieuwe romantische stroming  in de lucht. Dit was een reactie op de effecten van de sociale transformatie, die veroorzaakt werd door de revolutie. Deze twee werelden  zijn ook te horen in dit programma.

Music of Méhul, H. Jadin, L.van Beethoven.

 

Het geluid van 'Sturm und Drang'. 

De componisten wie we ga laten horen, hebben een belangrijke deel uit 'Sturm und Drang' stroming gemaakt. Toch de kenmerken van deze stroming klinkt verschillend bij alle deze komponisten.

Sonatas for violin and fortepiano of Mozart, Haydn, Kraus en Beethoven.


Quartet programs

Talking about a Revolution

 

The socially and socially stormy period of the French revolution influenced birth of a new and very rich musical era. The qualities of classical period were combined with the new esthetics of the romanticisme.

Known and lesser-known compositions that were created between the French revolution and the fall of Napoleon Bonaparte.

In this piano quartett program you can hear works by Eberl, Pleyel, Jadin and Beethoven.

 

 

 

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb